fredag den 13. marts 2015

DIY Lampe - bestående af cykelreservedele


Hjemmedesignet loftlampe, DIY

Jeg har gennem det seneste stykke tid på studiet, skulle fordybe mig i et større projekt.
Jeg fandt min inspiration i min skitsebog, på gaden, gennem billeder og i min fascination af geometristike former. Dertil ønskede jeg ligeledes at tænke bæredygtighed ind i projektet - hvilket kom til at spille en afgørende rolle, da alt hvad der er brugt af materialer, stammer fra skrottede cykler = GENBRUG!
Læs videre & se min arbejdsproces fra idégenerering til konceptudvikling og materiale afprøvninger og videre til produktudvikling samt fremvisning af færdigt produkt.

Design- og arbejdsproces i billeder & tekst



Min lokale cykelsmed, Ama'r Cykelservice på Holmbladsgade 27, gav mig lov til at klunse en masse cykelskrot. TAK!

Jeg fandt et par hjul, eger, nipler, tandhjul, bremse- og gearkabler, kabelsokker og løse skruer.



Da alle cykelreservedelene var fra gamle cykler, skulle de rense for div. skidt, olie og rust. Det var et større arbejde, men resultatet blev smukt og skinnende ;) Jeg lagde alle delene i en spand/pose med lugtfri petroleum, hvilket var særdeles effektivt.

Her er nogle af mine eksperimenter. Jeg forsøgte bl.a. at samle tandhjul fra et kranksæt, sat sammen med gear kabler. Denne løsning måtte jeg senere gå væk fra, da jeg ikke kunne finde en samlingsmetode i de andre reservedele jeg havde. 'Tårnet' var ellers meget dekorativt i sig selv.


Eksperimenteren med Himmeli i sugerør. Hvilket jeg hurtigt blev bidt af og gik senere videre med dette.

Fik den idé at jeg ville udvikle en lampe og måtte derfor lege elektriker. Jeg skilte nogen gamle lamper ad og genbrugte ledning, fatning og hanstik. Ledningen førte jeg gennem centrum af cykelhjulet og monterede fatningen i den ene ende og hanstikket i den anden.



For at kunne se 'lampen' for mig, lavede jeg en bold af papmache rundt om en ballon, som kunne agere pære. Dette gjorde at jeg havde lettere ved at visualisere lampen for mig.

Her ses lidt flere eksperimenter - hvordan skulle lampen egentligt se ud? Først prøvede jeg at forlænge egerne med nipler. Det var egentlig meget holdbart, men udtrykket blev for enkelt, selvom jeg godt kunne lide udtrykket med tandhjulet forneden.



Jeg endte ud i at hænge egerne i trekanter i stedet. Her begyndte det for alvor at tage form.




Jeg måtte ud og investere i en pære som jeg syntes om. Den første idé faldt på en roterende pære. Denne pære fandtes desværre kun i form af en diskopære. Hvilket blev lidt for meget af det gode. Min intention var dog, at få hjulet til at rotere via midter aksen i hjulet, men det kunne jeg desværre ikke få den til, så droppede idéen igen. Tror dog at jeg skal have viderudviklet lidt på den idé senere hen ;O) Valget faldt på glødepæren, som jeg gav 149.- for i den lokale isenkræmmer.
Jeg gik videre med Himmeli udtrykket og brugte her bremse- og gearsokker (det rør der sidder uden om gearkablet). Jeg førte en fiskeline igennem alle rørerne, som endte med at danne en 'kurv' af trekanter. Himmeli 'kurven' hang jeg op i mine trekantformede eger med en s-formet krog formet af eger som jeg havde klippet til.






Det færdige resultat blev udstillet på Zahle, som en del af afslutningen på projektet.

Lampen fik navnet Recycle ;o)

(Tak Julius for navngivning - det kunne vist ikke være mere passende!)