onsdag den 1. april 2015

Plant-Selv-Projekt part 1: Spirekasser - DIY - Toiletruller

Forår Forår Forår - Hvor har jeg glædet mig til at gå dig i møde <3


Mine to tomatplanter fra sommeren 2014 :O)





Et af de steder hvor jeg virkelig kan slappe af er, i min lille grønne oase, midt på Amagerbrogade. Et yndet sted sommer som vinter. Hele året bruger jeg haven og efter at vi sidste år fik lov at lave vores egen lille køkkenhavn, har vi brugt meget af tiden på at tænke på, hvad vi mon nu kunne plante i år.

Sidste år havde vi stor succes med ærter, div. krydreurter, peberfrugt og tomater. Sidst nævnte var i sær sjovt. Vi købte i foråret to bittesmå tomat planter i håb om at kunne få bare én tomat frem. Vi vidste på daværende tidspunkt ikke hvad vi gik indtil. Tomatplanterne voksede sig større og større hen over forår og sommer. 2 meter høje blev de. Det var noget af en overraskelse. Det eneste vi gjorde var at give dem en masse vand. Sommeren var varm, så planterne var meget tørstige :) Da de blomstrede hen over sommeren myldrede det frem med gule små blomster. Vi tog på ferie i august og da vi kom hjem mødte der os noget af et syn. Tomatplanternes blomster var forvandlet til en masse små grønne tomater. Herfra gik det stærkt! I løbet af august og september høstede vi over 300 tomater.. TREHUNDREDE !?? Wauw! Der var så mange at vi flittigt gav dem væk til vores søde naboer. Da oktober kom, havde vi stadig 87 små grønne tomater på planterne. Dem høstede vi i efterårsferien (inden frosten kom) og syltede dem. Det blev til 5 store glas og her i april er vi stadig så heldige at have et glas tilbage :)

Nu er foråret kommet påny og det er ved at være tid til at komme igang med at plante frø til køkkenhaven. Jeg har gemt lidt kerner fra mine tomater fra sidste år. Jeg fjernede kernerne fra en overmoden tomat, fjernede alt omkring og lod dem tørre. Efterfølgende lagde jeg dem i et kaffefilter og lade dem i køleskabet - i håb om at jeg kunne få dem til at spire i år.

Nu er der bare at krydse fingre for at de begynder at spire ;o)


Byg din egen spirekasse
Jeg havde en kasse liggende fra købet af en træningsbold. Alle kasser og æsker kan bruges.

Låget skar jeg af med en hobbykniv og tapede de indvendige sider til, for at holde formen på kassen.

Toiletruller er gode at bruge til et projekt som dette. De er lavet af genbrugsmateriale og noget som alle kan få fat i. Materialet gør ligeledes at de kan plantes direkte ud i haven, når de begynder at spire og når nattefrosten er helt væk (Efter grundlovsdag - En fingerregel som min far har lært mig fra barnsben af) ;O)


Toiletrullerne klippes over på midten med en saks.

Gem dit låg til din kasse. Når du har tjek på hvor mange ruller der kan være på, skal du lave et par huller i bunden. Dette gør at vandet lettere kan løbe fra og ikke drukner de små spirer.
Giv rullerne en omgang malertape, så sikre du dig at de holder sig samlet.
Husk hullerne i bunden (Det glemte jeg i første omgang)
Find dine frø frem. Frø kan købes i lige fra planteskoler til Tiger. Der vil nøje stå på, hvornår de forskellige skal sås, plantes m.v.
Fyld lidt jord i bunden af rullerne.

Drys frø i hver rulle. Hellere lidt for mange en lidt for lidt. Det er nemlig ikke alle frø der vil begynde at spire.



Klip en rulle i 4 lige store dele, disse skal agere ben til låget med spire-rullerne. En gode ide er at lægge en avis eller et viskestykke i bunden, så rest vandet kan suges op.

Fyld igen lidt jord over frøene, ca. 2 cm. og pres jorden en smule med fingeren.

Når låget med spire-rullerne er placeret i kassen, kan du vande jorden. Husk at tjekke din spirekasse hver dag og tjek om der skal vandes. Jorden må aldrig tørre helt ud, den skal helst være lidt fugtig.
Afslutningsvis tages glasset fra evt. en billedramme og lægges over kassen. Kassen stilles i det vindue hvor du oftest har sol. Låget gør at kassen kommer til at virke som et mini drivhus. Glassets tyngde gør at den luft der er i kassen opvarmes af varmen fra solen.

Så snart de små spirer bryder op af jorden, kan du lægge en tændstik i hvert hjørne, det gør at planterne får mere ilt. Lige før spirerne rammer glasset, fjernes det helt og de små planter vil så småt være klar til at blive plantet ude - Men husk at sikre dig at nattefrosten er ovre ;)

TIPS: Du kan altid male kassen i en fin farve, så den måske matcher din indretning..

Rigtig god fornøjelse med planteriet!















... Fortsættelse følger ... ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar