mandag den 30. marts 2015

Undervisningsministeriet - Tøjdyr på sneglejagt

Tænk engang ... Selveste Undervisningsministeriet har valgt at bruge et af mine tidligere projekter, som undervisningsforslag i faget håndværk og design...


En lille indskyldelse her, dette er bestemt ikke et af mine stolteste øjeblikke hvad ang. mine projekter. Men eftersom undervisningsministeriet alligevel vælger at offentliggøre det som et decideret undervisningsforslag, må jeg nok alligevel trække lidt på smilebåndet. Måske det kan bruges.. Det vil jeg dog lade den enkelte lærer helt selv om at bestemme :o)


Link: EMU - Tøjdyr på sneglejagt

Tøjdyr på sneglejagt

Afslutningen på et forløb med at sy tøjdyr, blev her til en lille film, hvor figurerne for alvor kom i aktion. Det blev til en lille historie om to venner, der skulle på sneglejagt og en superhelt.

Forslag til læringsmål



Færdighedsmål: Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg
Vidensmål: Eleven har viden om arbejdstilrettelæggelse
Eleverne designer og fremstiller et tøjdyr eller væsen ud af genbrugsmaterialer. Tøjdyret skal bruges som figur i en film.
Eleverne lærer om materialeressourcer samt lærer om strækstoffer (sekundært mål).
Eleverne arbejder i grupper, således at der kan skabes en fortælling udfra de tøjdyr, der bliver fremstillet. Eller gruppen kan fra start beslutte hvilke figurer de har brug for, fx. den sjove, den onde...
Fortællingen skal omsættes til en lille film, enten stop-motion, Fotostory eller lign. Her vil et samarbejde med f. eks. dansk være oplagt.

Valg af undervisningsaktivitet

Aktiviteten sætter realiseringen af produktet, tøjdyret/væsenet i centrum. Eleverne skal således nøje gennemtænke hvordan dyret skal se ud for at det kan indgå i den tænkte rolle, i den film, eleverne senere skal lave. Denne ramme for aktiviteten tvinger eleverne til at være mere reflekterende omkring design- og realiseringsprocessen.
Når tøjdyrene er færdige, fremstiller gruppen et storyboard for fortællingen og optagelserne kan gå igang. Denne del af aktiviteten kan evt. henlægges til danskundervisningen. Se evt. kompetenceområdet "fremstilling" 5. kl.

Beskrivelse af undervisningsaktiviteten

Det er en forudsætning for aktiviteten, at eleverne har lært håndsyning, start- og slutendehæftning og/eller har lært symaskinens basisfunktioner, herunder holdbar sammensyning.
Der kan evt. stilles krav om, at figurerne skal indeholde påsyede knapper. Knappåsyning bliver det nye, der skal læres.
Læreren:
Materialeforslag:
Gamle, kogte uldsweatre
Aflagte sweatshirts eller andet tekstilt genbrugsmateriale, gerne med stræk.
Knapper, lynlåse, kapok eller polyesterfyld.
Eleverne:
Eleverne tegner skitser af jeres tøjdyr og diskuterer sig frem til en overordnet fortælling.
Tøjdyrene tegnes individuelt op som skabelon på A-4 papir og klippes ud. 
Brug evt. arbejdsbeskrivelsen fra "sy en grimrik". Se relaterede filer.


Heidi Søgaard Frederiksen

Tegn på læring

Eleverne syr knap/knapper på figuren.
Eleverne reflekterer over figurens udseende og forklarer deres tanker og ideer.
Eleverne syr figuren, så den er holdbar og så den fungerer i deres film.
Tak
til Heidi, Mie og Malene for at stille denne film til rådighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar