onsdag den 15. april 2015

Plant-Selv-Projekt part 2: Tomat ! Kom frit frem




















Forsættelse af Plant-Selv-Projekt part 1




Fortsættelse af Plant-Selv-Projekt part 1, klik her for at se første del Plant-Selv-Projekt part 1


Den 8. april 2015:
Den første spire titter allerede frem !
Den 10. april 2015:
Wow! Der kommer mange små grønne spirer :) Det havde jeg ikke vente - Surprice!



Den 11. april 2015:
Mine små spire bliver flere og flere :O) Jeg havde ikke regnet med at så stort et antal frø ville skyde. Derfor har jeg besluttet at jeg hellere må plante spirerne over i en større plantekasse. Normalt ville jeg vente lidt til de de var blevet lidt større, men da det ser ud til at alle frøene spirer, vil jeg helst undgå at de stjæler pladsen fra hinanden. Det gør egentlig heller ikke så meget spirerne har dannet et lille rodnet, så de kan godt stå for sig selv nu.


Så fine de står :)












Sådan planter du dine spirer om:

Tag spirerne ud af toiletrullen. Havde der her kun været en eller tog skud, ville det ikke være nødvendigt at fjerne toiletrullen. Toiletruller er af et organisk materiale - genbrugspapir - og ville derfor med tiden opløses i jorden.

Del hver spire fra hinanden. Ganske forsigtigt, pas på ikke at ødelægge rodnettet på spiren.


Jeg fandt min gamle plantekasse frem fra sidste ord. Jeg havde blot stillet den i skuret sidste efterår og ladet jorden blive i. Da den gamle jord havde fået lidt grålig skorpe i overfladen, hakkede jeg den igennem med en planteskovl, til jorden blev fin og blød igen.

Jorden skal vandes, så den er let fugtig. Tag da en blomsterpind og lav et hul til hver spire.








Sæt forsigtigt spiren i hullet og tryk let jorden fast om spiren med en finger.
Når alle spirerne er plantet, vandes jorden let igen.


Det blev til to kasser med i alt 37 spirer :O)
Plantekasserne fylder en del, men da det endnu er for koldt om natten til at lade dem stå ude, skal de nu sættes i vindueskammen og fortsat vandes jævnligt. Dog behøver de ikke længere et låg af glas :)


... Fortsættelse følger ... ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar