fredag den 12. juni 2015

Kgl. Ballet på Christiania





Christiania, Fredens Eng, Tirsdag den 9/6-2015 opførte Den Kongelige Ballet 9 korte uddag fra ballet til moderne dans, programmet bød på:

Don Quixote
I Føling
Viscera
Dancing with Anger
Romeo og Julie
Cacti
Napoli
Svanesøen
Minus 7

Særligt I Føling bragte mange tårer frem på kinderne & håret rejste sig på armene, i takt med den hjerteskærende fortælling om Afghanistans krigens rædsler og dens efterfølger. En stærk fortælling der uden tvivl rev mig væk fra hverdagens indelukkede idyl, med dens virkelighed og fortælling fra en krigsveteran kombineret med dans og dialog! Pludselig var ALT virkeligt og tilbage sad jeg med en klump i halsen og lod tårerne trille frit. Ikke at mine øjne er lukket til dagligt - langt fra! Men dette fik omend ikke mine øjne til at spærre sig op. Sikke en oplevelse! I sær fordi det ER virkelighed! Krig er krig og ingen kommer ud af det uden mén på krop og sjæl. Hverken vore soldater eller den civilbefolkning der befinder sig i krigens rædsler. Over 6000 civile har mistet deres liv og langt over 10.000 er civile blevet såret.. Krig er ikke fiktion! KRIG ER VIRKELIGHED!

Jeg tror at vi alle kender en, der kender en, der har været udsendt. Ikke én jeg kender er sluppet smertefrit fra at være udsendt. De færreste vender styrket hjem fra krig.. 43 soldater fra Danmark kom aldrig hjem.. Andre gjorde - men med mén for livet..

På scenen sad en ung soldat & fortalte hans historie, her et uddrag:

Pludselig stod jeg der med et skarpladt gevær, der både kunne redde liv og være dødbringende. Det er et kæmpe ansvar at få som 22-årig. Jeg selv trivedes med at have det ansvar på mine skuldre, fordi jeg kunne gøre brug af alt, hvad jeg havde lært. Men jeg tror, at det er dét ansvar, der gør, at folk kommer hjem med psykiske problemer, for det kræver sin mand at kunne klare sådan et konstant pres i seks måneder. Og når du er udsendt, har du aldrig muligheden for at smide det ansvar.

Han fortalte bl.a. om at vågne op på Rigshospitalet og stadig tro at han var i Afghanistan. Han kunne stadig mærke sine ben, dog var de forlængst borte. Han fortalte også om tabet af sin kæreste, førlighed & sin degradering i Det Danske Forsvar. Fra at være kampdygtig og skolet soldat til at sidde og sortere ørepropper i Forsvaret..

Fortællingen gav uden tvivl genklang i de tilhørtes hjerter.. Jeg tror ikke, at der sad én tilbage, der ikke fik tankerne til at flyve rundt i hovedet.. Var denne krig virkelig en sejr.. Eller var det endnu en fiasko med dansk deltagelse.. ?

Da jeg tilbage i 2013 kom ud for en ulykke, havnede jeg ligeledes på Rigshospitalet. Jeg var blevet alvorlig syg i udlandet og slog også først øjne op på Riget. Her ventede der mig en måneds intensiv genoptræning, inden jeg kunne sendes ud i kommunalgenoptræning. På Riget genoptrænende jeg side om side med krigsveteraner. Jeg skulle lære at gå og bevæge mig igen, de skulle det samme, blot var den forskel at mine kropsdele var mine egne, deres var erstattet af proteser. Men soldaternes viljestyrke og kampgejst vækkede min motivation for at give den en ekstra skalle! Kunne de kæmpe sig tilbage til livet, så kunne jeg også !! En dyb dyb respekt for disse mennesker, vil jeg altid have <3

Den kgl. ballet er nu draget på Danmarks turné rundt i landet. Pak picknic kurvene & kom over stepperne! Det skal opleves live og på egen krop.

Tak til det Kgl. Teater og deres dansere for at give en smagsprøve fra den danske verdens scene. Unikt & ganske specielt!




Kilder: http://kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2014-2015/ballet/i-foling---en-krigsballet
http://kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2014-2015/turne/sommerballet-2015

Ingen kommentarer:

Send en kommentar